Haal meer uit je gevoeligheid / sensitiviteit

Hooggevoelig / hoogsensitief: een persoonlijkheidstrek. Hoe bescherm je deze kwaliteit en creëer je een rustige omgeving voor jezelf?

Eigenlijk betekent het gewoon dat je gevoeliger bent voor prikkels. Niet-hooggevoelige personen (80% van de mensen) hebben een soort filter in het informatieverwerkingssysteem. Bij een hooggevoelig / hoogsensitief persoon (20% van de mensen) ontbreekt dat filter: er komt veel informatie binnen en dat moet worden verwerkt. Dat kan leiden tot sneller overprikkeld zijn, moe of emotioneel worden, meer last hebben van lawaai.

Tip 1: Loop gerust voor ‘de troepen’ uit: wat goed is voor een HSP (hoogsensitief persoon) blijkt later vaak ook goed voor een ander. Je voelt sneller aan wat wel of niet prettig is, mensen zullen dit misschien niet meteen beamen.
Tip 2: Met empathie bereik je meer: maak gebruik van oprechte interesse en krijg zo meer voor elkaar.
Tip 3: Rust en harmonie laten je bloeien: positieve omstandigheden zorgen voor een kwalitatief goed leven, zoals een betere gezondheid en een succesvollere carrière.
Tip 4: Gelúkkig ben je anders: accepteer je hooggevoeligheid / hoogsensitiviteit door je op de positieve kanten ervan te focussen.
Tip 5: Bewaak je grenzen met verve: als je weet wat ervoor zorgt dat je overprikkeld raakt, ga dan op zoek naar een manier die wél voor je werkt.
Tip 6: Loop er niet mee te koop: voor jezelf kan het een eyeopener zijn als je weet dat je hooggevoelig / hoogsensitief bent, bij anderen kan het nog altijd overkomen als aanstellerij.

Bron: Psychologie magazine 09-2015

Vooral bij tip 4 en 5 kan het fijn zijn om meer kennis te vergaren en er met een gespecialiseerde coach over te praten. Mail voor meer informatie of een afspraak naar info@believecoaching.nl.

Simone